Опис власного педагогічного досвіду

Опис педагогічного досвіду

учасника  першого (районного) туру всеукраїнського конкурсу

«Учитель року-2017»

Шишової Олени Олександрівни,

вчителя математики та інформатики

Мечебилівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Барвінківської районної ради Харківської області

 

Формування інформаційної компетентності учнів на уроках математики та інформатики шляхом використання інтерактивних методів навчання

(тема досвіду роботи)

     Над темою «Формування інформаційної компетентності учнів на уроках математики та інформатики шляхом використання інтерактивних методів навчання» працюю 3-й рік.

    Задача сучасної освіти – підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому, високорозвиненому інформаційному середовищі, ефективному використанню її можливостей. Перетворення сучасної цивілізації в інформаційне суспільство актуалізує, перш за все, проблему формування інформаційної компетентності особистості, яка стає визначальним чинником ефективності її трудової діяльності і повсякденного життя.
          Саме з появою нових педагогічних інструментів – комп’ютерних технологій – суттєво змінюють не тільки форми й методи навчання, але й підходи до виховання особистості. Процес використання сучасних комп’ютерних технологій у повсякденному житті готує молодь до реальної і потрібної суспільству трудової діяльності, формує в неї позитивне ставлення до засобів нових інформаційних технологій, переконаність в ефективності цих технологій навчання та виховання. Відомо також і те, що чим раніше дитина починає працювати з комп’ютерними засобами, тим швидше вона долає психологічний бар'єр, що виникає між традиційними формами, методами й засобами навчально-виховного процесу й навчанням комп'ютерних технологій. 

              Інформаційна компетентність – це добра обізнаність у світі інформації. Як зазначено в «Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)", освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. ЇЇ стрижень – розвиваюча, культуро творча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя своєї країни.

           Важливою складової нової парадигми освіти є ідея неперервного навчання, що охоплює усі форми, типи та рівні навчальної діяльності. Реалізація ідеї неперервного навчання спрямована на подолання головної суперечності сучасної системи освіти – суперечності між стрімкими темпами збільшення обсягів інформації у світі та обмеження можливостями їх засвоювання людиною. Ця суперечність спонукає навчальні заклади формувати в учнів уміння вчитися, знаходити інформацію, критично її оцінювати і творчо використовувати, тобто формувати в них інформаційну культуру.

         Поняття «інформаційна компетентність» достатньо широке і визначається на сучасному етапі розвитку педагогіки неоднозначно. У дослідженнях учених поняття «інформаційна компетентність» трактується як: складне індивідуально-психологічне утворення на основі інтеграції теоретичних знань, практичних умінь у області інноваційних технологій і певного набору особистісних якостей; нова грамотність, до складу якої входять уміння активної самостійної обробки інформації людиною, прийняття принципово нових рішень в непередбачених ситуаціях з використанням технологічних засобів.

Школа повинна підготувати людину мислячу, котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті. Тому спрямованість на формування розумових здібностей дитини та передання навиків ефективного оперування засобами пізнання повинна виступити як головний пріоритет із самого початку навчання. Безумовно, значна частина таких засобів базується на основі ІКТ.

Перш за все, добираючи до уроку програмне забезпечення та електронні засоби навчання, враховую, що вони повинні відповідати певним вимогам, а саме:

  • бути цікавими і викликати позитивні емоції у школярів;
  • активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;
  • викликати у дитини бажання навчитися працювати самостійно;
  • відповідати психолого-педагогічним вимогам;
  • розвивати творчі здібності дитини;
  • носити навчально-контролюючий характер.

Метою моєї педагогічної діяльності є впровадження методики формування інформаційної компетенції учнів, яка своїм змістом і методами, засобами й організаційними формами забезпечує свідоме ставлення до інформаційної діяльності, сприятиме вихованню моральних якостей у процесі навчання і спілкування. У зв’язку з реалізацією цією метою на уроках математики та інформатики я виділяю основні форми прояву інформаційної компетенції:

• Проектна діяльність
• Конкурси
• Сайти
• Дистанційне навчання

Формування інформаційної компетентності, перш за все, припускає формування універсальних навичок мислення і вирішення задач. До них відносяться уміння спостерігати і робити логічні висновки, використовувати різні знакові системи і абстрактні моделі, аналізувати ситуацію з різних точок зору, розуміти загальний контекст і приховане значення висловів, неухильно самостійно працювати над підвищенням своєї компетентності.

Провідна педагогічна  ідея:

 Інтегрувати  активні, інтерактивні  методи  навчання учнів, завдяки яким можна створювати умови для формування в учнів інформаційної компетентності та  діяльних умінь в процесі  вивчення математики та інформатики.

Наукова основа досвіду:

         Наукові основи інтерактивного навчання   О.  Пометун, ідеї сучасної соціалізації навчально-виховного процесу Т.М.Єрмакової, філософія освіти ХХІ століття  Гершунський Б.С. , психологічні особливості розвитку дитини Л.С. Виготського, провідні ідеї педагогів Н. Маслової, Т. Меркулової.

Актуальність досвіду:

Модернізація освіти України передбачає переорієнтацію на виховання людини, яка не тільки буде володіти знаннями, уміннями, навичками та способами діяльності, але й виконуватиме свої обов’язки на рівні світових вимог та стандартів.

У сучасних вимогах розвитку суспільства дуже важливим є використання засвоєння знань в повсякденному житті, тобто компетентність особистості.

Теоретична база:

 Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спирається на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Концепцію загальної середньої освіти (12-річна школа)», Регіональну програму впровадження компетентісно-орієнтованого підходу в навчальний процес  тощо. 

      Ідея досвіду:

якщо систематично використовувати на уроках інноваційні методи навчання, то можна очікувати якісного формування інформаційної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:

1)    продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;

2)    збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів; підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

Технології  реалізації  провідної  педагогічної  ідеї  та  її  компонентів

На мою думку, формування інформаційної компетентності  учнів відкривають саме інноваційні методи навчанняЇх розробка та впровадження в педагогічний процес є одним з найбільш перспективних напрямків в освітньому просторі, оскільки  інформаційна компетентність дозволяє людині бути успішною в сучасному інформаційному суспільстві, приймати усвідомлені рішення на основі критично осмисленої інформацію.

      У своїй практиці я використовую такі сучасні освітні технології:

· інформаційно-комунікаційні технології (А.Єршов);

· технології рівневої диференціації та індивідуалізації;

· інтерактивні технології (Й. Песталоцці, Дж. Дьюї);

· ігрові технології (Б. Нікітін);

· тестові технології;

  проектні;

· здоров'язберігаючі технології.

Інформаційно-комунікаційні технології

      Головною перевагою цих технологій є наочність, тому що більша частина інформації засвоюється за допомогою зорової пам'яті. Інформаційні технології допомагають зробити навчальний процес творчим і орієнтованим на учня. Презентації у вигляді слайдів ефективні на різних етапах уроку. Зорове сприйняття досліджуваних об'єктів дозволяє швидше і глибше сприймати представлений матеріал. Є можливість емоційно і образно подати матеріал.

     На своїх уроках я використовую персональний комп'ютер для таких форм роботи, як:

• контролююча машина;

• навчальний тренажер;

• моделюючий стенд;

• інформаційно-довідникові системи;

• ігрове навчальне середовище.

Контролююча машина

      За допомогою цієї форми роботи я проводжу електронне тестування. Для цього використовую пакет програм Test W2, який служить для створення і проведення комп'ютерного тестування, аналізу результатів, оцінювання за вибраною шкалою. Даний тест має зручний текстовий редактор, що дає можливість працювати з формулами, малюнками, виразами. Ще великою перевагою Test W2 є його безкоштовне розповсюдження. Зручний вибір режимів, дозволяє не тільки проводити контроль, а й навчати методом підказок. Завдання тестів на різних комп'ютерах подається в різних варіантах, тобто не дає можливості учням "списувати" відповіді з сусідніх моніторів.

Інформаційно-довідникові системи

      Їх використання є дуже доцільним як на уроці так і в організації позакласних заходів, підготовці до олімпіад та зовнішнього незалежного тестування. Найчастіше я звертаюсь до електронної енциклопедії Кирила і Мефодія, серії енциклопедій «Хочу все знати», а також використовую інформаційно-пошукові системи мережі Інтернет.

Ігрове навчальне середовище

      За допомогою комп'ютера легко створити на уроці цікаву ігрову ситуацію. Учні із захопленням шукають піратські скарби, відправляються у фантастичні світи, в космічні подорожі, але для цього їм потрібно засвоїти певні знання та отримати необхідні навички.

Технологія рівневої диференціації та індивідуалізації

      Диференціація сприяє більш міцному і глибокому засвоєнню знань, розвитку індивідуальних здібностей. Різнорівневі завдання полегшують організацію навчального процесу в класі, створюють умови для прогресу учнів у навчанні у відповідності з їх можливостями. Підвищується рівень мотивації.

Інтерактивні технології

     У своїй практиці використовую інтерактивні технології навчання, які сприяють самореалізації особистості учня, підвищують його мотивацію до навчання та адаптацію у освітньому середовищі, розвивають його комунікативні здібності та підвищують внутрішню самооцінку.

     Зокрема, метод проектів дозволяє відійти від авторитарності в навчанні, завжди орієнтований на самостійну роботу учнів. За допомогою цього методу учні не тільки отримують знання, але і вчаться здобувати їх самостійно, використовувати для розв'язання пізнавальних та практичних завдань.

Тестові технології

      Завдання на тестовій основі отримали широке поширення в практичній діяльності. Я їх використовую на різних етапах уроку, в ході індивідуальної, групової та фронтальної роботи, в поєднанні з іншими засобами та прийомами навчання. Сьогодні існують різноманітні варіанти тестів. На мій погляд, тести, створені самим учителем, дозволяють найбільш ефективно виявляти якість знань, індивідуалізувати завдання, враховуючи особливості кожного учня.

     Тестові завдання складаю з урахуванням завдань уроку, специфіки досліджуваного матеріалу, пізнавальних можливостей, рівня готовності учнів. Тестова технологія допомагає при контролі знань учнів. Тест забезпечує суб'єктивний фактор при перевірці результатів, розвиває у дітей логічне мислення, уважність.

       Тестові завдання відрізняються за складністю та формою варіантів відповідей. Використання тестових завдань дозволяє здійснити диференціацію та індивідуалізацію навчання учнів з урахуванням їхнього рівня пізнавальних здібностей. Залучаю учнів до тестування в онлайн –режимі на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання».

Здоров'язберігаючі технології

      Поняття «здоров’язберігаюча» відноситься до якісної характеристики будь-якої освітньої технології, що показує, наскільки при реалізації даної технології вирішується завдання збереження здоров'я основних суб'єктів освітнього процесу – учнів і педагогів.

      Використання даної технології дає мені можливість під час уроку рівномірно розподіляти різні види завдань, чергувати розумову діяльність, визначати час на вивчення складного навчального матеріалу, на проведення самостійних і контрольних робіт. При підготовці і проведенні уроку враховую: дозування навчального навантаження; динамічність учнів та їх працездатність; дотримання гігієнічних вимог (свіже повітря, гарна освітленість, чистота); сприятливий емоційний настрій; оздоровчі моменти і зміну видів діяльності на уроці, що допомагають подолати втому, смуток, незадоволеність; чітку організацію навчальної праці (підготовка дошки, чіткі записи на дошці, застосування ІКТ).

Уроки, які  проводжу,  забезпечені методичними посібниками:

 С.О. Доценко, Н.Б.Чистякова «Розробки уроків» вид.: Ранок; О.О Бондаренко, В.В.Ластовецький, О.П. Пилипчук . Є.А. Шестопалов  «Конспекти уроків» вид.: Ранок; О.В. Костриба, І.Р.Лещук «Усі уроки інформатики» вид.: Основа; Т.М. Свистунова «Мій конспект» вид.: Основа;  М.М.Корнієнко «Основи алгоритмізації і програмування» вид. Ранок;  М.М. Корнієнко, М.С. Крамаровська «Робочий зошит» вид.: Ранок ; Білоусова Л. І. Інформатика в таблицях і схемах/ Л. І. Білоусова, Н. В. Олефіренко — Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС.

     Основну роль в розробці уроків приділяю інтерактивним методам навчання (мозковий штурм, асоціативний кущ, кошик знань, інформаційний диктант, «Продовж речення», «Мікрофон», «Лови помилку», «Порівняльна таблиця», «Знайди співвідношення», «Ромашка» тощо. Це дає змогу мені організувати навчання так, щоб усі учні були залучені до процесу пізнання, формування висновків, досягнення певного результату, коли кожен робить індивідуальний внесок, обмінюючись знаннями, ідеями, способами діяльності з іншими. В уроки  з молодшими школярами намагаюсь включати ігрові форми навчання. Це вправи «Шифрувальник», «Хто швидший», «Пазли». Для формування стійкого пізнавального інтересу до інформатики використовую логічні задачі, загадки, ребуси.  Я вважаю, що використання на уроках ігрових технологій забезпечує досягнення єдності емоційного й раціонального в навчанні. Так включення в урок ігрових моментів робить його цікавішим, створює в учнів гарний настрій, полегшує подолання труднощів. Я використовую їх на різних етапах уроку. Так на початку уроку включаю ігровий момент «відгадай тему уроку», при закріпленні вивченого матеріалу – «знайди помилку». Усе це спрямовано на розширення кругозору учнів, розвиток їх пізнавальної діяльності, формування певних умінь і навичок, необхідних у практичній діяльності. Підсумкові уроки  організовую нетрадиційно - як урок -гру, урок-проект, для яких характерні колективні форми навчання, висока активізація діяльності, вироблення партнерського стилю взаємин, підвищення інтересу до навчального матеріалу.

 

Результативність представленого досвіду

      Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання. Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Педагог самостійно приймає рішення про використання того чи іншого методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.

      У ході інтерактивного навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.

      Інтерактивні методи відкривають нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку,  набуває особистісних компетентностей.

      Інтерактивне навчання розвиває в учнів комутативні вміння та навички, забезпечує виховну мету, привчає їх працювати в команді, знімає нервове навантаження.Стійка динаміка якості знань учнів є підтвердженням ефективності впровадження досвіду та обґрунтовує доцільність використання інноваційних методів для формування компетентної особистості.

      Навчальні заняття для мене та моїх учнів — постійний пошук,  спільна праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаний результат.

     На мій погляд, найбільш конструктивним рішенням даної теми є створення таких умов, які б сприяли  формуванню інформаційної  компетентності учнів. Так виникла ідея розробити методичний продукт системи уроків «Інформаційні процеси», використання  якого, на мою думку,  є одним з ефективних   шляхів у  розв’язанні  завдань:  виявити можливості інноваційних методів у формуванні інформаційної  компетентності учнів під час викладання математики та інформатики;  обґрунтувати та експериментально підтвердити ефективність використання інноваційних методів як складову процесу формування інформаційної компетентної особистості. З метою підвищення якості освіти планую створити мобільну платформу на персональному сайті personalnij-sajt-vchitelya-mat.webnode.com.ua для дистанційного навчання, що забезпечуватиме необхідні умови для розвитку інтелектуальних здібностей, саморозвитку та самовдосконалення учня, формування його інформаційно-комунікаційної компетентності, бо, як зазначається в  Проекті Закону України «Про освіту» №3491-д від 04.04.2016 «Метою повної загальної середньої освіти є різнобічнийрозвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовжжиття, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності».